درباره جشنواره
چهل وسومین جشنواره فیلم رشد
اکران فیلمهای جشنواره رشدچهل وسوم در شهرستان بهارستان
درباره وبلاگ


گروههای آموزشی وپژوهشسرای دانش آموزی شهید شهریاری مفتخر است که در چهارمین سال پیاپی میزبان دانش آموزان ،فرهنگیان واولیاء علاقمند به هنر و فیلمهای جشنواره فیلم رشد می باشد.ضمن خیرمقدم به شما عزیزان امیدواریم خاطرات خوشی همراه با کوله باری از آموخته های مفید و جذاب نصیبتان گردد.
آرشيو وبلاگ
یک شنبه 1 اسفند 1387برچسب:, :: 9:8 :: نويسنده : درختی- موسوی - حیدریه

قرن های متمادی است که ایرانیان ستاره ی تابناک آسمان هنر و ادب بوده اند و در هر کجای این جهان پهناور نام ایران یادآور ملتی هنرمند و هنرپرور بوده است. اما اکنون و در قرن معاصر بار دیگر ایران اسلامی نشان داد که در پهنه ی هنرهای نوین نیز توانسته است سرآمد باشد به ویژه هنر سینما و تصویر که با فرهنگ و معنویت ایران و اسلام می تواند پیوندی شایسته و در خور داشته باشد.
در این راستا برگزاری جشنواره های گوناگون و متنوع را می توان یکی از مهمترین رخدادهای هنری در ایران دانست که در این میان جشنواره بین المللی فیلم رشد به عنوان یکی از قدیمی ترین گردهمایی اهالی هنر سینما در ایران دانست که میان مخاطبان خاص خود یعنی دانش آموزان، معلمان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت و سایر علاقمندان برگزار می شود.
جشنواره ای با هدف های آموزشی و تربیتی که بیانگر نقش مؤثر و عمیق سینما و هنر نمایش بر مخاطبان و بینندگان خود است و نشان می دهد که هنر هفتم به عنوان آخرین هنر و پر مخاطب ترین آن توانست در طول صد سال اخیر عرصه های علمی- آموزشی و تربیتی را نیز درنورد و از آن خود کند و به عنوان یک رسانه آموزشی نیز عمل نماید و شاید به همین دلیل بود که صاحب نظران آموزش و پرورش بدین باور دست یافتند که می توانند از طریق پرده ی سفید و جادویی، بیشترین، بهترین و سریعترین مفاهیم علمی، آموزشی و فرهنگی را به دانش آموزان منتقل نماید.
اکنون جشنواره ی بین المللی رشد به عنوان نخستین جشنواره ی آموزشی ایران طی چهار دهه با برگزاری منظم و منسجم خود یکی از پرمخاطب ترین جشنواره های سینما یی کشور است. حضور ده ها کارگردان برجسته ایران و جهان، منتقدان سینما و در سال های اخیر فیلم سازان دانش آموز با خلاقیت، نوآوری و نگاهی تازه به جهان پیرامون خویش توانسته اند آموزش را از بستر کتاب های محدود درسی خارج و آن را به پهنه ی وسیع هنر هفتم منتقل نمایند. جشنواره فیلم رشد اینک درختی پهناور و ریشه دار است که شکوفه های آن هر ساله فضای نظام تعلیم و تربیت ایران اسلامی را عطرآگین می سازد و شمیم آن روح میلیون ها کودک و نوجوان را سرشار از الطاف و پویایی می سازد.
امید است که دست اندرکاران عرصه ی فرهنگ و هنر آموزش کشور همواره با حمایت ها و توجهات خویش برای حفظ و پاس داشت این دست آورد عظیم آموزشی- هنری تلاش و همتی در خور هنر اسلامی- ایرانی داشته باشند و تداوم بخش این رخداد بزرگ باشند تا هر سال شاهد تعالی، رشد والای آن باشیم.

تاریخچه جشنواره بین المللی فیلم رشد
جشنوارۀ بین المللی فیلم‌های آموزشی رشد قدیمی ترین جشنوارۀ فیلم در ایران و جشنواره‌ای تخصصی است كه با مدیریت وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و اهتمام سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، هر سال با هدف شناسایی، انتخاب و معرفی فیلم های برتر آموزشی و تربیتی، برگزار می گردد. جشنوارۀ بین المللی فیلمهای آموزشی رشد نخستین بار در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی (۱۹۶۳ میلادی) توسط ادارۀ فعالیت های سمعی و بصری وزارت آموزش و پرورش، در تهران برگزار گردید. نام رسمی این جشنواره در ابتدا «فستیوال بین المللی فیلمهای آموزنده» بود، اما پس از پنج دوره برگزاری، واژۀ «جشنواره» برای نخستین بار در زبان فارسی برای نامیدن این رویداد به کار گرفته شد و بدین ترتیب نام جشنواره در دورۀ ششم، در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی (۱۹۶۹ میلادی)، به «جشنوارۀ بین المللی فیلم های آموزشی» تغییر نام یافت.
پانزدهمین دورۀ برگزاری جشنواره و نخستین دورۀ برگزاری آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پس از چند سال وقفه، تحت نام «جشنوارۀ بین المللی فیلم های آموزشی و تربیتی»، با شرکت بیست و یک کشور، در سال ۱۳۶۴ هجری شمسی (۱۹۸۵ میلادی) همزمان با هفتۀ معلم، از ۱۲ تا ۱۹ اردیبهشت ماه، در تهران و در محل موزۀ هنرهای معاصر برگزار گردید. از دورۀ بیستم نام جشنواره به نام کنونی آن یعنی «جشنوارۀ بین المللی فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی رشد» تغییر کرد .
از دورۀ بیست و سوم در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی (۱۹۹۳ میلادی)، جشنوارۀ بین المللی فیلمهای آموزشی رشد علاوه بر تهران، همزمان در مرکز استان هرمزگان، شهر بندر عباس نیز برگزار گردید. از آن پس، تا دورۀ سی و یکم، جشنوارۀ بین المللی فیلمهای آموزشی رشد هر سال به صورت همزمان در تهران و استان های دیگر کشور برگزار گردید.
از دورۀ سی و یکم در سال ۱۳۸۰ هجری شمسی (۲۰۰۱ میلادی) تا کنون، جشنواره های استانی فیلم رشد به صورت ادواری و غیر همزمان در استانهای مختلف کشور برگزار گردیده است.از دورۀ سی و سوم تا دورۀ سی و پنجم، در فاصلۀ سال های ۱۳۸۳-۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵- ۱۳۸۴ (۲۰۰۶ – ۲۰۰۴ میلادی)، استان های کرمان، یزد و خراسان رضوی، به ترتیب میزبان اصلی جشنوارۀ بین المللی فیلمهای آموزشی رشد بودند ، اما از دورۀ سی و ششم، در فاصلۀ بهمن ۱۳۸۵ تا اردیبهشت ۱۳۸۶ (فوریه تا می ۲۰۰۷)، تا کنون جشنوارۀ بین المللی فیلمهای آموزشی رشد به قرار سابق، هر ساله در تهران و به صورت ادواری در استان های دیگر برگزار شده است.

نماد جشنواره بین المللی فیلم رشد
با آغاز كار جشنواره بین المللی فیلم های آموزشی رشد در سال ۱۳۴۲، انتخاب و اهدای جایزه‌ای منحصر بفرد برای اولین جشنواره فیلم در ایران در این زمینه امری الزامی بود. بنابراین پیكره ای زیبا و كوچك با قدمتی ۱۲۰۰ ساله نتیجه جستجو و تلاش فراوان باستان شناسان در موزه ایران باستان بود. پیكره ای كه در حفاری از تپه ای با نام دلفان در استان لرستان بدست آمده بود. برای تبدیل این پیكره به تندیس و نماد جشنواره، هنرمندان با ذوق ایرانی آن را به پیكره ای با رنگهای طلایی، نقره ای، و برنزی با پایه های مرمری درآوردند. نمادی از ایران و تمدن غنی آن كه به صورت مداوم درچهارده دوره نخستین جشنواره های بین المللی رشد به فیلم های برگزیده اعطا می گشت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جوایز جشنواره بین المللی فیلم های آموزشی رشد در سه رنگ طلا، نقره و برنزه در قالب گل لاله عنوان نمادی از جشنواره و برگرفته از خون پاك شهدا، كتاب باز نشانه تعلیم و تربیت و دو دست زیر آن نشانگر حمایت از امر آموزش و پرورش- علم و دانش و در نهایت پرفراژ فیلم نمادی از فیلم و فعالیت اصلی جشنواره كه همان حضور فیلمهای آموزشی، فرهنگی و هنری است انتخاب گشت كه در هر دوره به برندگان هر رشته طی مراسمی خاص اهدا می گردد.

گروه‌های جشنواره بین المللی فیلم رشد
۱- فیلم های آموزشی کوتاه و بلند
۲- فیلم های مستند کوتاه و بلند
۳- فیلم های انیمیشن کوتاه و بلند
۴- فیلم های تربیتی داستانی کوتاه، کودک و نوجوان – اولیا و مربیان
۵- فیلم های تربیتی داستانی بلند کودک و نوجوان – اولیا و مربیان
۶- نماهنگ


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • سر دنده ال ای دی led
  • ردیاب مخفی خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان چهل وسومین جشنواره فیلم رشد در بهارستان1 و آدرس roshdfestivalb1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 20
بازدید کل : 8503
تعداد مطالب : 14
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1